Konsekwencja

 

Głupia konsekwencja jest postrachem ciasnych umysłów.

 

Ralph Waldo Emerson

 

 

 

 

 

 

   Ludzie lubią być konsekwentni i robią, co w ich mocy, aby uzasadnić przed sobą podjęte decyzje. Dlaczego tacy jesteśmy? Częściowym wyjaśnieniem jest presja społeczna – nikt nie lubi osób ciągle zmieniających poglądy lub nastroje. Chcemy być postrzegani jako ludzie pewni swoich planów i zamierzeń. A to, niestety, kopalnia złota dla marketingowców. Są oni świadomi wewnętrznej presji wywieranej na nasz umysł i w pełni ją wykorzystują. Gdy dzwoniący przedstawiciel organizacji charytatywnej pyta: „ Jak się pani dzisiaj miewa?”, w dziewięciu przypadkach na 10 otrzyma pozytywna odpowiedź. Gdy następnie poprosi o datek na nieszczęśliwe ofiary katastrofy lub epidemii, nie możemy nagle stać się wredni, zrzędliwi i odmówić pomocy potrzebującym. Chcemy zachować konsekwencję i czujemy się zobowiązani do przekazania datku.

   Marketingowy wiedzą, że jeśli skłonią kogoś do drobnego zaangażowania, to mają go w rękach. Pozbawieni skrupułów sprzedawcy samochodów oferują na początek bardzo niską cenę, co ma skłonić klienta do wejścia do salonu, ale później, z wszystkimi dodatkami, cena nie jest już taka niska. Innym trikiem sprzedawców jest skłonienie klientów do własnoręcznego wypełnienia druku zamówienia lub umowy sprzedaży, co dramatycznie zmniejsza szansę zmiany zdania. Publiczne zobowiązania mają wielką siłę.

  

 

Dodaj komentarz